mandag den 4. april 2016

Noget om vandrehistorier

Når man flytter et andet sted hen, det kan være en ny by eller et nyt land, eller bare opgang, så følger der næsten altid vandrehistorier med.

Jeg har hørt mange vandrehistorier om Schweiz, og jeg ved ikke helt om jeg skal tro på dem. Måske har de et gran af sandhed i sig, måske er det bare det pure opspind. Jeg synes at balancen mellem vandrehistorier og fordomme, er svær. For hvad er hvad?

Jeg er af flere omgange, og i forskellige selskaber blevet præsenteret for følgende historier:

1) "Schweizerene er virkelig lukkede og indebrændte mennesker, du bliver aldrig ven med en lokal! "

2) "Jeg kender en fyr, som fik en bøde på 500 chf, fordi han ikke havde sorteret sit affald korrekt. Myndighederne gennemgik hans skraldespand for at tjekke ham. Så pas på når du smider ud!"

3) " Ja, ja, man skal tage overdrevet meget hensyn når man bor i lejlighed. De lokale er mega sure. Min ven fik engang et brev fra sine naboers advokat, fordi han havde stillet sin cykel i opgangen."

4). " Jeg har hørt om en opgang, hvor man skulle være så stille, at man ikke måtte trække ud i wcet mellem 22:00 og 05:00, fordi det larmede. Hvis man gjorde det alligevel, skulle man kunne dokumentere at man havde været syg."

Det kan godt være at vi er meget heldige, men det er altså slet ikke det indtryk jeg har fået af Schweiz. Vi er godt nok stadig i "honeymoon-fasen" hvor alt stadig er nyt og spændende, men jeg har kun mødt positive og søde mennesker.

I vores opgang er der masser af rod, på den gode måde. Folk smiler og hilser og snakker når vi mødes. De er hjælpsomme og søde.

Ligeså de andre forældre i børnenes skoler, jeg har kun et godt indtryk.

Så jeg venter spændt på at der kommer ridser i lakken. Indtil da vil jeg nøjes med at nyde at foråret er kommet, det gør kun vores Zuglife endnu dejligere.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar